Oricine și Orice are o istorie!

Produsele promoționale – o industrie de secole – ce joacă un rol important la scară globală.

În ziua de azi produsele promoționale sunt omniprezente … dar știți cum a început povestea lor?

Primul produs promoțional nu a fost un stilou, o minge antistres sau un breloc.

Povestea produselor promoționale începe în anul 1789 când George Washington a devenit primul președinte al nou formatelor State Unite ale Americii. Și, pentru a celebra evenimentul au fost produși butoni comemorativi.

Fiecare buton era din cupru și era personalizat în centru cu inițialele președintelui George Washington, iar inițialele GW erau înconjurate de cuvintele  LONG LIVE THE PRESIDENT – “Trăiască președintele”. Bordura butonului în formă de lanț reprezenta fiecare din cele 13 state originale care au trăit sub monarhia engleză și sublineau rolul președintelui ca unificator al coloniilor.

GWCampaignButton     AR-130919921

Cu toate acestea, a trecut aproape un secol până ca cineva să facă o afacere din produsele promoționale.

Titlul de “inițiator al industriei” îi aparține lui Jasper Freemont Meek, un ziarist din Coshocton, Ohio, care în anul 1886,  din nevoia de a-și umple timpul liber și de a face profit între edițiile săptămânale, a venit cu o propunere către  prietenul Mr. Cantwell – propietar de magazin de încălțăminte – Cantwell Shoes.

Ideea a fost ca acesta să-și promoveze brand-ul și marfa punând fraza “Buy Cantwell’s Shoes” (“Cumpără pantofi Cantwell”) pe plasele în care erau puși pantofii vânduți. Și mai mult decât atât, să ofere o plasă gratis fiecarui copil care intra în magazin. O  idee care i-a venit după ce a văzut cum un elev și-a scăpat cărțile de școală într-o baltă de noroi.

Efectul a fost că mesajul publicitar a circulat prin tot orașul și fiecare a avut de câștigat. Meek a avut de lucru, Cantwell și-a făcut cunoscut brand-ul și marfa, iar copii au avut în ce transporta cărțile de școală.

O abordare de succes și o modalitate de promovare a brand-ului care s-a păstrat până în prezent.

Jasper Meek

Până în anul  1904 existau deja 12 companii care produceau  produse promoționale și care au înființat asociația PPAI (Promotional Products Association International), o asociație comercială americană, care există și astăzi.

Așa a început această frumoasă industrie și a ajuns sa fie folosită și în marketingul corporativ – așa cum o știm noi – deabia în 1950 în Marea Britanie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *